Wikia

Geofictie Wiki

Alexanderstad

816pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Vlagalex.png

Alexanderstad is met 3.426.558 inwoners de grootste gemeente van Kronenburg. De gemeente bestaat in zijn geheel uit de hoofdstedelijke agglomeratie en bevat dus alleen de stad Alexanderstad. Deze stad werd in 1873 de hoofdstad van Kronenburg, nadat een Amerikaans bombardement de oude hoofdstad Kronenburg twee jaar eerder bijna volledig verwoest had. Aan het centrum is dit nog aardig te zien: Alexanderstad werd in 1817 gesticht als tweede havenstad naast Friescheburg, maar uit het verder vrij pittoreske centrum werd na 1873 een groot stuk weggeslagen om plaats te maken voor de parlementsgebouwen en een groot hoofdstedelijk plein. Karakteristiek zijn juist de kleine straatjes en huisjes van vóór 1873 die nog steeds bestaan. Een merkwaardigheid in de buurt van het centrum is het Weiland van Boer Harmsen; een ouderwets landelijk weiland, maar midden in de stad. Dit is het gevolg van een koppige boer die weigerde zijn land aan de stad te verkopen om uitbreiding mogelijk te maken. De stad is er gewoon omheen gegroeid en het weiland staat thans op de culturele erfgoed-lijst van de AGL.

De stad bestaat uit drie delen: het centrum ligt op het kleinere eiland tussen het Noordereiland en het Westereiland, maar later is de stad uitgebreid naar allebei deze eilanden. Op het Noordereiland grenst Alexanderstad dus nu aan Noordeinde en wordt er slechts van gescheiden door de ruïnes van de oude hoofdstad Kronenburg; op het Zuidereiland grenst de stad aan Friescheburg. De drie delen van Alexanderstad worden door negen grote bruggen met elkaar verbonden.

Picalexanderstad.png

Alexanderstad is qua architectuur eigenlijk vrij saai en – hoe verder men weg raakt van het centrum – erg industrieel. Bezienswaardig is o.a. het academiegebouw van de Koninklijke Universiteit; het huidige pand stamt uit 1922 en is bekend vanwege zijn vele nissen en doorkijkjes, die voor eerstejaars studenten ieder jaar weer een ware ontdekkingsreis opleveren. Verdere toeristentrekkers zijn, op de noordoostpunt van het Westereiland, de terminal van de internationale luchthaven van Alexanderstad, maar ook drie gebouwen die gebruikt worden door de koninklijke familie. Ten eerste is daar het koninklijk paleis Willemsborg; het werkpaleis van de koning. Van 1834 tot 1879 fungeerde het als woonpaleis van de koningen Alexander I en II. Later moest de familie een groot deel van het bijbehorende park aan de stad afstaan, om de stadsuitbreiding in het begin van de twintigste eeuw mogelijk te maken. Ten tweede is er het paleis Ballburen, in 1932 gebouwd voor kroonprins Alexander en kroonprinses Anna. In feite is het een veredelde villa. Tot 2005 werd het door de voormalige koning Alexander III Ernst bewoond; naar het schijnt zouden de huidige kroonprins en kroonprinses er binnenkort gaan wonen. Het Koninklijk Paleis voor Muziek en Toneel is slechts gedeeltelijk in beheer van de koninklijke familie. Het dient als onderkomen voor hoge buitenlandse gasten, maar vooral treden er kleine toneelgezelschappen en kamermuziekensembles op. Hier optreden is de grootste eer die je in Kronenburg als artiest kunt behalen.

Een andere attractie was het vorige parlementsgebouw, midden in de stad. Het gebouw werd in 1882 in Gothische stijl opgetrokken en had veel weg van een merkwaardige kerk met vier vleugels, elk wijzend naar één van de windrichtingen. De Kamers van het parlement verkregen zo de namen die ze nog steeds hebben: het Kronenburgse huis van afgevaardigden is bekend als de Noordkamer; de ministerraad zetelde in de Oostkamer, de senaat in de Zuidkamer en de raad van state in de Westkamer. In december 1999 brandde het gebouw echter volledig uit. De regering schreef vervolgens een wedstrijd uit voor een nieuw parlementsgebouw, die gewonnen werd door de Seppische architect Faus Kaarste. Door procedureel geharrewar duurde het vervolgens tot 2007 voordat de eerste steen gelegd kon worden, maar de bouw is nu in volle gang.

Gemeenten in Kronenburg
Alexanderstad · Dietzland · Groningen · Koninginneland · Markenland · Oosterland

Oranjewijk · Oud-Kronenburg · Waterland · West-Cod · Westerland · Zuiderland

Around Wikia's network

Random Wiki