Wikia

Dr. Antoninus Julius (Anton) Wolff (geboren op 16 juli 1935 in Noordeinde) was in 2001 korte tijd minister-president ad interim van Kronenburg, na de val van het kabinet van Johan Achterberg.

Hij werd geboren in Noordeinde, waar hij zijn leven lang ook is blijven wonen. Hij studeerde van 1954 tot 1959 natuurkunde aan de Koninklijke Universiteit. In deze richting promoveerde hij in 1968. Op dat moment was hij al lid van de LKP, maar zocht binnen deze partij geen actieve politieke carrière. In 1997 werd hij toch minister van ruimtelijke ordening, maar minister-president Opland Falting heeft hem daartoe slechts met grote moeite weten over te halen. Hij zat zijn periode uit en nam vervolgens zitting in de Noordkamer. De LKP kwam na de verkiezingen van 2000 niet opnieuw in de regering, maar werd wel de grootste partij. Wolff werd voorzitter van de Noordkamer. In die hoedanigheid werd hij minister-president ad interim, toen de regering van Johan Achterberg op 15 mei 2001 ten val kwam. Hij bleef dit tot begin augustus datzelfde jaar, toen Sonja Brahms de nieuwe Oostkamer rond had. Anton Wolff heeft zijn functie als Noordkamervoorzitter vanaf dat moment weer hervat. In februari 2006 trad hij af.

Het Vierstedenplan Edit

In 1998 kwam Wolff als minister van ruimtelijke ordening met een plan om de overbevolking van Alexanderstad en Friescheburg tegen te gaan: het Vierstedenplan. Nijensteijn is de eerste stad die in dit kader gesticht is. Oorspronkelijk zou in 2004 Aalburg, ten zuidwesten van Friescheburg, volgen en in 2007 Fraeylemaburg, ten westen van Waterburg, en Ennemaburg, ten westen van Groningen. Nijensteijn heeft overigens tot nu toe slechts rijkere Kronenburgers getrokken. Mede hierdoor en door recessie van de economie werden de andere drie steden op de lange baan geschoven. Aalburg was overigens als enige een bestaande plaats; in de laatste jaren lijkt de groei hiervan zonder stimulans van de overheid op gang te komen. In het voorjaar van 2006 werd besloten dat de bouw van Ennemaburg toch doorgang zou vinden, en in 2008 werd met de bouw hiervan begonnen.

Minister-Presidenten van Kronenburg
Nicolaas Veldtman (1981 - 1989) · Sander Opland Falting (1989 - 2001) · Johan Achterberg (2001) · Anton Wolff (2001, ad interim) · Sonja Brahms (2001 - 2007) · Annemarie Torringa-Haraldson (2007 - 2008, ad interim) · Ernst-Piter Strikwerda (2008 - heden)

Around Wikia's network

Random Wiki