Wikia

Het Markiezaat der Kanaaleilanden (Engels: The Marquessate of the Channel Islands, Frans: Le Marquisat des Îles de la Manche) is een groep eilanden in het Kanaal, gelegen tussen de Kanaaleilanden Jersey, Guernsey en de Bretonse kust. Tot 1999 waren ze autonoom bezit van de Britse Kroon, in dat jaar gingen ze een personele unie aan met de Kanaaleilanden. In 2005 werd deze verbroken en verkreeg het land zijn onafhankelijkheid. De macht ligt heden ten dage bij de Markies van Hearst. De hoofdstad is Port Meryton.

Vlag Kanaaleilanden 1825-1999 en 2005-.png

De nationale vlag, sinds 2005 terug in gebruik bevat het wapen van de hoofdstad.

GeschiedenisEdit

Zie Geschiedenis van de Kanaaleilanden voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Tot 1999 waren de Kanaaleilanden Brits Kroonbezit, en hadden een bijna-volledige autonomie tegenover het Britse vasteland. In dat jaar gingen ze een personele unie aan met de Kanaaleilanden. In 2005 werd de personele unie verbroken; de Kanaaleilanden werden terug Brits Kroonbezit, het Markiezaat op 28 april, na diplomatiek geschipper dat vele jaren geduurd heeft, onafhankelijk. 

Algemene informatieEdit

LiggingEdit

Het land bestaat uit een groep heuvelachtige eilanden, die zich tussen het Kanaaleiland Jersey en de Frans-Bretonse kust bevinden. Door zijn ligging op het continentaal plat in de baai van Saint-Malo is het reliëf licht hellend, het hoogste punt is Causton Ridge, met 204m. De eilanden meten globaal gezien 45 km van oost naar west en 25 km van noord naar zuid.

StedenEdit

De grootste stad, Port Meryton is tevens de hoofdstad (20.143 inwoners). Andere grote steden zijn de havenstad Wellingdon (19.734 inwoners) en Newcastle (19.005 inwoners).

Port Meryton 20.143 Port Hardcastle 12.486
Wellingdon 19.734 St. Helena 9.012
Newcastle 19.005 St. Saviour's 8.477
Hearst 17.150 Waterford 5.327
Huntington 16.365 West End 3.987
Aylesbury 15.721 Niet in deze steden 6.264
Causton 15.024                  Totaal 168.695

PolitiekEdit

Zie Politiek op de Kanaaleilanden voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

CCI28082015 0000.jpg

Kaart van de Kanaaleilanden

De politiek van de Kanaaleilanden staat bekend onder de naam Parlementair Constitutioneel stelsel. Het land heeft een vrij grote politieke stabiliteit, dat wordt gewaarborgd door het evenwicht tussen de liberale fracties en de socialistische fracties. Het land wordt bestuurd op 3 politieke niveaus: gemeentelijk, provinciaal en nationaal.

EconomieEdit

Zie Economie op de Kanaaleilanden voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Sinds 2004 is de economie van de Kanaaleilanden er enorm op vooruitgegaan. Door de ontginning van olie en gas in haar territoriale wateren, de verwerking van die producten en de uitvoer ervan, heeft het land zich een plaats op de wereldmarkt van petrochemische en andere oliegerelateerde producten kunnen veroorloven. Ook andere branches zoals de agrarische sector (landbouw en visserij), de voedingssector, de dienstensector en de op- en overslag van massa- en stukgoed hebben bijgedragen tot de economische voorspoed.

CultuurEdit

Zie Cultuur op de Kanaaleilanden voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Zie Gastronomie op de Kanaaleilanden voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Zie Religie op de Kanaaleilanden voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Hoewel de Kanaaleilanden slechts een kleine eilandenketen zijn, is de culturele waarde van het land enorm groot. Gastronomie, literatuur en sport zijn de grote troeven.

Verkeer en vervoerEdit

Zie Verkeer en vervoer op de Kanaaleilanden voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Sinds de laatste jaren zijn er grote investeringen in infrastructuur gedaan. Het wegennet werd en wordt nog steeds heraangelegd. Het land telt twee luchthavens: Wellingdon International Airport en Newcastle Airport. Het spoorwegennet is ook redelijk goed uitgebouwd; zo goed als alle steden hebben een treinstation. 

Andere gegevensEdit

  • Officiële landstaal: Engels, Frans (minderheid)
  • Hoofdstad: Port Meryton
  • Regeringsvorm: Parlementair constitutioneel stelsel
  • Staatshoofd: T.M.H. Lord Edward of Hearst, The Marquess of Hearst and Haseley
  • Regeringsleider: Staatsminister Sophie Paget (Liberal), sinds april 2015
  • Religie: 
    • Protestants (87%)
    • Katholiek (6%)
    • Overige of niet-religieus (7%)
  • Oppervlakte: 342,34 km²
  • Inwoners: 168.725 (31-12-2016)

OverigeEdit

  • Munteenheid: Euro (EUR)
  • Tijdzone: UTC+0
  • Volkslied: Ye White Heart
  • Nationale feestdag: 14 mei

Around Wikia's network

Random Wiki