Wikia

Geofictie Wiki

Koninginneland

816pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Vlagkon.png

De gemeente Koninginneland (met in totaal iets meer dan 800.000 inwoners) bestaat uit het noordwestelijke deel van het Westereiland en het eiland Koninginneeiland, dat aan Long Island (Verenigde Staten) vastgezeten zou hebben, had de zeespiegel iets lager gestaan. Het Koninginneeiland, met daarop de stad Marianne, met ruim 690.000 inwoners de vierde stad van het land, ligt inderdaad zo dicht bij Long Island, dat er al enkele jaren vage plannen zijn voor een brugverbinding; momenteel is Kronenburg vanuit de Verenigde Staten alleen per veerdienst of per vliegtuig bereikbaar.

Marianne Edit

Gemeentehuismarianne.jpg

Het gemeentehuis van Marianne

De gemeentelijke hoofdstad Marianne werd in 1917 gesticht als Koninginnestad, maar werd in 1953, na de dood van koningin Marianne, omgedoopt. Wie de stadsplattegrond bekijkt, zal niet dadelijk behoefte voelen de stad te bezoeken: de infrastructuur is overwegend rechtlijnend. Eenmaal in de stad zelf, blijkt de eerste indruk slechts een groot vooroordeel. Het centrum wordt gevormd door een klein winkel- annex zakengebied, omgeven door zeven woontorens die elkaar in hoogte trapsgewijs opvolgen. Deze torens hebben in 1987 de status van Kronenburgs Beschermd Monument gekregen, vanwege hun uitzonderlijke architectuur. Ook het Centraal Station is de moeite van het bezichtigen waard: in 1998 werd het nog geheel gerenoveerd tot een hypermodern complex van spoor- en elektronische snelwegen. Het overdadige gebruik van glas geeft het gebouw een transparant karakter. Verder buiten het eigenlijke centrum dan je zou verwachten, ligt het gemeentehuis, dat opgetrokken is in – volgens de meeste mensen bijzonder lelijke – naoorlogse architectuur. Burgemeester van Koninginneland is sinds 2008 Hans-Peter Thollius. Er zijn plannen om de gemeentelijke instellingen te verhuizen naar de oever van het Westereiland, met uitzicht op Marianne, aangezien het Koninginneeiland te groot wordt voor de stad en het huidige gemeentehuis ‘niet meer van deze tijd is’. Het Comité Naoorlogse Architectuur (CNA) heeft het huidige gemeentehuis meteen in haar pakket met ‘te beschermen monumenten’ gestopt.

In Marianne bevindt zich verder aan de Koningin Wilhelminalaan het omstreden Oorlogsmuseum uit 1951 over de bezetting van Kronenburg door de Verenigde Staten tijdens de tweede wereldoorlog. Andere musea zijn onder meer het Merklappenmuseum aan de Amundsenstraat en het Foto- en Filmmuseum aan het Edisonplein. Architectonische wonderen zijn tot slot de twee bruggen tussen het Westereiland en het Koninginneeiland.

Marianne was in 2003 Culturele Hoofdstad van de AGL.

Nijenstijn Edit

Tweede stad in de gemeente is Nijenstijn, een jonge stad die in 2009 haar tienjarige jubileum gevierd heeft; in 1999 werd de stad gesticht als eerste van vier die in het kader van het Vierstedenplan van toenmalig minister van ruimtelijke ordening Anton Wolff geprojecteerd werden. Oorspronkelijk bedoeld om de overbevolking in Alexanderstad en Friescheburg wat op te vangen, is de stad vooral erg populair gebleken onder de betergestelde Kronenburgers, die Nijenstijn al in 2005 het predicaat ‘kakstad’ hebben gegeven. Er wonen overigens niet alleen maar rijken; alhoewel de stad wel de hoogste villadichtheid van Kronenburg heeft, zijn er in de stad ook enkele woonwijken en flatgebouwen voor personen die geen villa kunnen betalen. In tien jaar tijd is het inwonertal van de stad gestegen tot zo’n 103.000 mensen, zonder de overbevolkingsproblemen in Alexanderstad en Friescheburg overigens echt te verhelpen. De groei van de stad is door de economische crisis sinds 2007 ietwat ingezakt, maar nog altijd positief.

Qua bezienswaardigheid zijn de villawijken van Nijenstijn erg aardig. Alhoewel er geen officiële rondleidingen zijn, deelt de gemeente wel koptelefoons uit met ingesproken informatie over bouwstijlen en de korte geschiedenis van de stad. Deze informatie volgt de route van de reguliere buslijn 17, die dus half een status heeft van toeristenbus. Het centrale plein, dat omgeven is door winkels die je normaliter alleen in taxfreewinkels op het vliegveld zou aantreffen, wordt opgesierd met een groot, modern standbeeld dat bestaat uit drie grote, slangachtige pilaren met een afbuigende top en dat in de volksmond ‘De Nar’ genoemd wordt.

Kloosterholt, Iefte en Baseul Edit

De gemeente bestaat verder uit glooiend weiland met hier en daar een klein bos. Er liggen nog drie dorpen in de gemeente: in het noorden Kloosterholt, in het westen Iefte en in het zuiden Baseul, vanwaaruit enige landbouw wordt bedreven. In Iefte kan men nog de vuurtoren gaan bezoeken; die is vrij toegankelijk voor publiek en één van de oudste in Kronenburg.

Gemeenten in Kronenburg
Alexanderstad · Dietzland · Groningen · Koninginneland · Markenland · Oosterland

Oranjewijk · Oud-Kronenburg · Waterland · West-Cod · Westerland · Zuiderland

Around Wikia's network

Random Wiki