Wikia

Geofictie Wiki

Lensar Kleif

816pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
LK 01.jpg

Toeristen op de Lensar Kleif

Het hoogste punt van Issel is de Lensar Kleif. Met 513 meter is het kwalijk een echte berg te noemen, maar door de stevige glooiing in het heuvelgebied waarin de Lensar Kleif ligt, het Wirlang, imponeert de heuvel zeker. Rond de Lensar Kleif liggen toppen van vergelijkbare hoogte. Vanaf de top is de Isselse zee te zien.

Van 1834 tot 1984 stond op de Lensar Kleif een houten gebouw. Hier konden de beklimmers thee drinken en een bezoek brengen aan een klein museum over de Isselse geologie. Toen dit museum verhuisde naar een grotere en beter bereikbare locatie, werd besloten het houten huisje af te breken. Dit leidde tot protesten, onder andere uit koninklijke hoek: het gebouw was ooit nog door koning Hirn-Jan de Eerste gebouwd als vakantiehuis, en zou nog steeds koninklijk eigendom zijn. De familie had het gebouw in 1914 "voor 100 jaar" in bruikleen gegeven aan de provincie. Die besloot toch tot afbraak, maar bewaarde het gedemonteerde huis om, mocht de toekomstige koning dat eisen, het in 2014 terug te kunnen plaatsen.

Around Wikia's network

Random Wiki