Wikia

Geofictie Wiki

Lujltjurk

816pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Lujltjurk is de hoofdstad van Kleif. De stad heeft zo'n 179.000 inwoners. Lujltjurk is een heim. De historische binnenstad van Lujltjurk is beschermd en geldt als een van de mooiste van Issel. Lujltjurk ligt aan de rivier de Nó.

GeschiedenisEdit

Zie Geschiedenis van Lujltjurk voor een hoofdartikel over dit onderwerp.

Lujltjurk is vermoedelijk ontstaan op de plek van een voorchristelijk heiligdom, dat na de kerstening van Issel werd verwoest en vervangen door een christelijk heiligdom gewijd aan Paulus. Aan Paulus dankt de stad ook zijn naam: het Oudisselse Lidliscgirke betekent "kerk voor de Geringe" en met "de Geringe" is Paulus bedoeld, wiens Latijnse naam zo vertaald werd.

BD 188.jpg

Straatje in de bovenstad

Het heiligdom voor Paulus groeide uit tot een kathedraal die uiteindelijk de hele bovenstad, gunstig gelegen op een hoge heuvel dicht aan zee, zou domineren. Om verder te kunnen groeien werd ten oosten van de bovenstad, dichter bij zee, de benedenstad opgericht. Hier ontstond een haven en Lujltjurk werd een bloeiende stad.

Ten tijde van de Isselse Burgeroorlog was Lujltjurk inzet van een veldslag, die uiteindelijk resulteerde in de inname van het vanouds katholieke bolwerk door protestantse legers. Na de vrede en de invoering van de godsdienstvrijheid werden kathedraal en bischoppelijk paleis weer aan de katholieken teruggegeven en groeide Lujltjurk uit tot een katholieke enclave in een verder overwegend protestants gebied.

In de 19e eeuw slaagde Lujltjurk er in zijn haven uit te breiden en werd de stad een belangrijk knooppunt voor het trein- en wegverkeer. In de 20e eeuw groeide de stad sterk en werden vele woonwijken voor forensen gebouwd: It Ton en Langheul zijn immers niet ver.

Wijken en buurtenEdit

Het historische centrum van de stad is nog altijd de belangrijkste en levendigste buurt van Lujltjurk. De oude stad bestaat uit drie delen: de bovenstad, met de kathedraal, het bischoppelijk paleis en diverse oude herenhuizen rond de Oude Markt; de benedenstad met de oude haven, verschillende parochiekerken en fraaie houten pakhuizen; tot slot de stationsbuurt, met behalve het station ook de brede straat die naar de benedenstad leidt, de Tremwei. De bovenstad is met de benedenstad verbonden door een smalle straat met trappen. De bovenstad is derhalve niet voor auto's toegankelijk.

Andere buurten van Lujltjurk hebben vooral een woonfunctie en strekken zich uit ten het noorden en zuiden van de binnenstad. Ten westen van de binnenstad slingert de Nó door een groen, smal dal, dat als een soort stadspark onbebouwd gelaten is.

BezienswaardighedenEdit

Het centrum van Lujltjurk geldt als een beschermd stadsgezicht.

Lujltjurk katedral.jpg

De St.Paulskathedraal

  • De belangrijkste bezienswaardigheid van Lujltjurk is zonder twijfel de kathedraal. Dit middeleeuwse meesterwerk was het eerste gotische gebouw in Issel en vertoont duidelijk invloeden van Britse en Normandische voorbeelden. De kathedraal heeft geen hoge toren, wat oorspronkelijk wel de bedoeling was, maar door tegenslag bij de bouw nooit kon worden uitgevoerd. De kathedraal domineert niettemin de stad, doordat ze op het hoogste punt in wijde omtrek is gebouwd.
  • Het bischoppelijk paleis heeft een Romaanse kern, maar is door de eeuwen heen steeds opnieuw uitgebreid en heeft ook branden moeten doorstaan. Het complex biedt dan ook inzicht in tien eeuwen Isselse bouwkunst en vertoont weinig samenhang. Een deel van het paleis is voor geïnteresseerden toegankelijk.
  • De Oude Markt is een langgerekt plein gelegen aan de stadspoort. In de middeleeuwen was dit daadwerkelijk een marktplein, maar in de 16e eeuw verplaatste de markt zich naar de benedenstad. De Oude Markt werd zo een sjieke, brede straat, waar prachtige gevels verrezen. Tegenwoordig vindt men hier de betere restaurants van de stad. Een van de herenhuizen is als museum ingericht.
Isl2.JPG

De parochiekerk St. Nicolaas

  • De parochiekerk St.Nicolaas is een kleine parochiekerk in de bovenstad, waarvan de oudste resten niet veel jonger zijn dan de kathedraal. Het huidige gebouw dateert grotendeels uit de 19e eeuw, maar is in middeleeuwse stijl opgetrokken. Het oorspronkelijke gebouw was te bouwvallig geworden. Het kleine kerkje, verscholen in het groen, contrasteert nogal met de nabijgelegen kathedraal.
  • De stadsmuur van de bovenstad is grotendeels intact of gerestaureerd. Vooral vanuit het dal van de Nó is het zicht erop indrukwekkend.
  • De oude parochiekerk van de benedenstad, meestal Marktkerk genoemd, is een laat-gotische hallenkerk zonder toren. De kerk werd na de reformatie protestants en heeft een sober interieur, waar het nagenoeg vierkante grondplan gelegenheid bood de preekstoel in het midden te plaatsen. De toegangsportalen zijn later toegevoegd en zijn barok.
L34.JPG

Detail van het provinciehuis

  • De oude houten pakhuizen aan de Nordskil herinneren aan de tijd dat de benedenstad nog een belangrijke haven was. Die haven ligt nu iets verder oostelijk, pal aan zee. In de pakhuizen bevinden zich cafés en restaurant.
  • De sierlijke, 18e-eeuwse Ny-Niklastjurk is de katholieke parochiekerk in de benedenstad. De buitenkant doet rococo aan en is overdreven sierlijk. De binnenkant is strakker en soberder, maar heeft wel een heel fraai koorhek.
  • Het provinciehuis staat aan het Plein der Vrijheden, net buiten de oude stad. Dit grote plein werd in de 19e eeuw aangelegd en is, net als het provinciehuis, in een wat protserige, neo-renaissancistische stijl gebouwd. Het provinciehuis beslaat de volle zuidgevel van het plein en is veel te groot; een deel ervan wordt gebruikt als hotel.

PolitiekEdit

Lujltjurk stemt doorgaans progressief. Net als in het nabije Ny-Kleif hebben de socialisten vanouds veel aanhang in de stad, maar met de komst van de forensen is dit beeld wel veranderd en stemt Lujltjurk relatief gemiddeld. Burgemeester is de sociaal-democraat Rits Pólman. De graaf (heirman) van Lujltjurk heeft geen politieke macht meer, maar dat betekent niet dat hij een onbekende is voor de Lujltjurkers: heirman Agor af Kanleawe is een populaire figuur met veel aanzien in de stad.

Verkeer en vervoerEdit

Lujltjurk ligt aan de L1, de belangrijkste autosnelweg van Issel. Deze weg van 2x3 banen loopt van Marshefa tot de luchthaven Noloage en verbindt Lujltjurk direct met It Ton en Langheul. In de stad zelf is er een ringweg rond het centrum en verbinden drie hoofdwegen deze ring met de L1. Andere wegen ontsluiten de voorsteden en het omringende platteland.

Voor het treinverkeer is Lujltjurk van belang om de overstapmogelijkheid naar de industriestad Ny-Kleif. Ten noorden van Lujltjurk liggen de spoorbruggen die het eiland Kleif met Lense verbinden. Op het hoofdstation van Lujltjurk stoppen ook de intercity's. Zo is Lujltjurk direct verbonden met Neiste, It Ton, Marshefa, Langheul en vele andere bestemmingen.

De stad beschikt verder over een klein vliegveldje voor binnenlandse vluchten en parachutisten. De havens van de stad zijn vooral belangrijk voor binnenlands transport en de export van lokale industrieën.

BierEdit

Zie Bier in Issel voor achtergrondinformatie over dit onderwerp.

Lujltjurk is bij bierliefhebbers bekend omdat er nog bier van spontane gisting wordt gebrouwen, in Issels seum genoemd. Het Lujltjurkse stadsbier, Kumme, is zo'n seum. In de plaatselijke cafés zijn allerlei varianten van dit bier te drinken: aangelengd met vruchtensap (voor een zoete smaak), gekruiden en gezouten (uniek voor Lujltjurk) of verstoken met andere seums van verschillende rijping (een delicatesse). Er zijn ook andere brouwerijen in de stad, zoals brouwerij Bejerne, die een halfzwaar, donker bier van lage gisting brouwt dat in heel Issel wordt gedronken, en dat een deel van z'n karakter aan de toevoeging van haver heeft te danken.

Luljltjurk als congrescentrumEdit

Isl3.JPG

Het congresgebouw

Net buiten de oude binnenstad bevindt zich het sobere, moderne congresgebouw van Lujltjurk. In dit complex worden zowel nationale als internationale conferenties gehouden. In september 2009 is het het decor van de eerste AGL-conferentie op Isselse bodem, een primeur voor de stad Lujltjurk, en voor het stadsbestuur aanleiding om Lujltjurk ook internationaal meer te gaan presenteren.

DialectEdit

In Lujltjurk wordt een eigen dialect gesproken, dat mede door het politieke isolement waarin de stad lang verkeerd heeft sterk afwijkt van zijn omgeving. Het Lujltjurks is ontrondend en heeft een vrij zachte klank. De naam van de stad klinkt in Lujltjurkse mond ongeveer als "Liejelsjer" en het typische bier, de seum, wordt er "sejm" genoemd. Grammaticaal wijkt het Lujltjurks nauwelijks van de standaardtaal af.

Around Wikia's network

Random Wiki