Wikia

Geofictie Wiki

Nicolaas Veldtman

817pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Nicolaas Veldtman (Nicolaas Edwind Johan Veldtman, geboren op 4 januari 1929 in West-Cod; overleden op 2 februari 1998 in Ommeland) was van 1981 tot 1989 de eerste minister-president van Kronenburg. Hij studeerde Engels aan de Deense Universiteit in Denestad en ontmoette daar zijn Paula Konink (*1931), met wie hij in 1958 trouwde. Zij hebben drie kinderen.

Politieke carrière Edit

Veldtmans politieke carrière begon in 1973, toen hij voor de CGU plaatsnam in de Noordkamer. Na 1976 was hij lijsttrekker en fractievoorzitter van die partij en in 1981 werd hij de eerste minister-president van Kronenburg. Veldtman was niet in staat om de CGU een zetelaantal van meer dan 50% te laten behouden; sinds 1969 was de partij namelijk niet alleen de grootste partij, maar ook de enige regeringspartij geweest. Na de verkiezingen van 1984 moest de CGU de regering delen met de LKP en na de verkiezingen van 1988 werd de unie de tweede partij en de LKP koos voor een coalitie met het PSV, zodat de CGU in de oppositie kwam. In het begin van de jaren '90 reorganiseerde deze partij zich onder de naam Nieuwe Christen-Democraten (NCD). Nicolaas Veldtman trok in 1988 zijn conclusies en trad terug als lijsttrekker en fractievoorzitter.

Minister-Presidenten van Kronenburg
Nicolaas Veldtman (1981 - 1989) · Sander Opland Falting (1989 - 2001) · Johan Achterberg (2001) · Anton Wolff (2001, ad interim) · Sonja Brahms (2001 - 2007) · Annemarie Torringa-Haraldson (2007 - 2008, ad interim) · Ernst-Piter Strikwerda (2008 - heden)

Around Wikia's network

Random Wiki