Wikia

Geofictie Wiki

Nieuws 2013 (eerste kwartaal)

816pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Dit is het nieuws van 2013 (eerste kwartaal).

Kijk hier voor het nieuws van 2012 (vierde kwartaal).

Kijk hier voor het nieuws van 2013 (tweede kwartaal).

januariEdit

  • Het parlement van Île de Romanhe wijzigt de naam van het internationale vliegveld van het land.
  • 4: Scepsis in de Kronenburgse politiek over de kans dat het Verdrag van Jarjana op de komende AGL-Conferentie gewijzigd wordt.
  • 16: In Kronenburg wordt geruzied over de status die de gemeente West-Cod na de bestuurlijke herindeling zou moeten krijgen.
  • 20: De 51ste AGL-Conferentie vond op 20 januari 2013 plaats in Jolka, de hoofdstad van Palana. De al op de vorige Conferentie door Kronenburg voorgestelde wijziging van het Verdrag van Jarjana om artikel 2 zodanig te wijzigen dat het de lidstaten het hebben van de doodstraf niet meer toestaat, werd vandaag aangenomen met zes tegen drie stemmen; het verdrag zal nu door de nationale parlementen moeten worden geratificeerd (wat enkele lidstaten achter de schermen al aankondigden niet te zullen doen). Voorts werd de Kronenburger Jannes Toxopeus gekozen tot nieuwe directeur van het Ylieen-Centrum; hij zal op 1 mei de Seppiër Kander Weeleig opvolgen. Voor 2013 is geen Culturele Hoofdstad aangewezen; de Voskische stad Majmàl zal in 2014 die honneurs waarnemen.
  • 20: Naar aanleiding van de AGL-Conferentie concludeert het Bulletin d'île de Romanhe dat de AGL in een 'westers' en 'niet-westers' kamp is beland. Ook in Karstonia veel aandacht voor de AGL-Conferentie en de controverse rondom de wijziging van het Verdrag van Jarjana.
  • 21: In Kronenburg wordt er naar aanleiding van de AGL-Conferentie gevreesd dat door de ontstane patstelling het vorige zomer gewijzigde Verdrag van Aralethe noch dat van Jarjana uiteindelijk in werking zullen treden. Milieuorganisaties vrezen daarnaast de sluiting van het AGl-milieuinstituut MIE, nadat hierover de Conferentie een balletje was opgeworpen.
  • 23: De minister van buitenlandse zaken van Voskië noemt de uitkomst van de AGL-Conferentie 'niet per se teleurstellend'.
  • 31: De Kronenburgse minister van buitenlandse zaken Schydtz gaat in februari Chimor en Issel bezoeken.

februariEdit

  • 1: Vanmorgen om 10:00 uur (lokale tijd), op het Eénheidsplein in Jolka, is de 66ste verjaardag herdacht van de stichting van de Volksrepubliek Palana met een grootse militaire parade en feestelijke optochten.
  • 1: In Kronenburg wil de regeringspartij ROOS! een nieuw voorstel indienen om de huwelijkswetgeving te veranderen, zodat het voor o.a. atheïsten en homosexuelen makkelijker wordt om te trouwen.
  • 2: Voormalig SV Engelbert-middenvelder Koide Wuirgitt wordt trainer van het Kronenburgse nationale voetbalelftal.
  • 5: De Palaanse leider Slava Valjev (72) is vandaag met spoed opgenomen in het ziekenhuis te Jolka met ademhalingsmoeilijkheden. Hij had al enkele dagen last van benauwdheid, dit was ook te zien de laatste keer dat hij in het openbaar verscheen op 1 februari tijdens het afnemen van de parade ter gelegenheid van de 66ste verjaardag van de stichting van de Volksrepubliek Palana toen hij het zichtbaar moeilijk had met lopen omdat hij buiten adem was. Volgens de minister van Informatie Aleksej Larin is Valjev in goede handen in het ziekenhuis en is er niets ernstigs aan de hand en is er zeker geen rede tot paniek.
  • 7: De Palaanse leider Valjev is ontslagen uit het ziekenhuis. Hij voelt zich zichtbaar beter en heeft op doktersadvies aangekondigd minder te gaan roken en misschien zelfs te stoppen. Ook heeft hij zijn dagelijkse werkzaamheden weer opgepakt.
  • 10: Vandaag zijn de studenten vrijgelaten die in september vorig jaar de flashmob op het Vriendschapsplein te Jolka hadden georganiseerd. Ze worden niet verder vervolgd door justitie omdat er geen politieke achtergrond of antiregeringsgedachte achterzat. Desalniettemin blijft het flashmobverbod, dat eerder werd ingesteld, gehandhaafd.

maartEdit

  • De economie van Île de Romanhe groeit met 8%.
  • De regering van Île de Romanhe wil een voorstel indienen om de strafwet te wijzigen, zodat de doodstraf in het land kan afgeschaft worden.
  • 18: De Volksrepubliek Palana krijgt zijn eerste kerncentrale. De regering is met China overeengekomen dat het Chinese nucleaire staatsbedrijf de centrale gaat bouwen. De kerncentrale word gebouwd in de omgeving van de stad Ninaj.
  • 22: Nadat de regering van premier Arhali haar meerderheid in het parlement verloor, wordt er onder leiding van de liberaaldemocratische partij onderhandeld over een nieuwe Voskische regering.
  • 24: De Palaanse leider Slava Valjev is wederom met spoed opgenomen in het ziekenhuis te Jolka met ademhalingsmoeilijkheden. Verdere informatie is niet beschikbaar.
  • 26: De Kronenburgse Noordkamer heeft het gewijzigde Verdrag van Jarjana geratificeerd.
  • 27: De Palaanse leider Valjev is wederom ontslagen uit het ziekenhuis. Het ministerie van Informatie is zeer terughoudend met informatie over de gezondheid van Valjev waardoor onder de Palaanse bevolking een geruchtenstroom uitbrak over de werkelijke gezondheid van Valjev en wie de werkelijke macht in handen heeft tijdens zijn afwezigheid.

Around Wikia's network

Random Wiki