Wikia

Geofictie Wiki

Nieuws 2013 (tweede kwartaal)

817pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Dit is het nieuws van 2013 (tweede kwartaal).

Kijk hier voor het nieuws van 2013 (eerste kwartaal).

Kijk hier voor het nieuws van 2013 (derde kwartaal).

aprilEdit

  • 1: In Kronenburg is het Kronenburgs officieel ingevoerd als nationale voertaal, naast het Nederlands.
  • 4: Palana mobiliseert zijn leger i.v.m. de regionale nucleaire dreigementen van Noord-Korea.
  • 19: De Palaanse minister van buitenlandse zaken, Pjotr Soka, heeft vanmorgen een bliksembezoek gebracht aan de Noord-Koreaanse hoofdstad Pyongyang. Het is bezoek is zeer opmerkelijk te noemen aangezien de twee landen sinds begin jaren negentig alle diplomatieke betrekkingen hebben verbroken. Wat Soka precies ging doen in Pyongyang is niet bekend gemaakt door het Palaanse ministerie van Informatie.
  • 19: De Kornelis Frankema Universiteit in Kronenburg wil met behulp van internationale kennis en financiën een nieuw milieuinstituut oprichten.
  • 29: Volgens de minister van buitenlandse zaken van Voskië beschouwt de Voskische regering het AGL-lidmaatschap niet als een vanzelfsprekendheid.

meiEdit

  • 1: Vanmorgen om 10:00 uur (lokale tijd), op het Eénheidsplein in Jolka (Palana), is de Dag van de Arbeid gevierd met een parade waaraan behalve arbeiders ook legereenheden deelnamen die o.a. produkten van de wapenindustrie lieten zien. Aan het einde van de middag was er als afsluiting een popconcert met nationale popgroepen. Vandaag was het eerste publieke optreden van de Palaanse leider Valjev, die sinds maart niet meer in het openbaar was verschenen wegens ziekte. Bij zijn verschijning brak een spontaan daverend applaus uit.
  • 4: Op Île de Romanhe is de vulkaan Piton des Grandes Feux uitgebarsten. Diverse dorpen en steden werden geëvacueerd.
  • 14: Sigurd Jörgensen, oud-minister van buitenlandse zaken van Kronenburg en oud-directeur van het Ylieen-Centrum van de AGL, overlijdt.
  • 15: Voskië wil, deels met hulp van internationale financiële steun, een snelweg aanleggen tussen Màjmal en de hoofdstad Divis.

juniEdit

  • In Karstonia heeft de Rijksdag het gewijzigde verdrag van Jarjana geratificeerd.
  • 6: In Kronenburg is de eerste steen gelegd van wat de grootste boeddhistische tempel in het land moet worden.
  • 19: De Kronenburgse minister van defensie wil onderzoek naar religieus extremisme in het leger, nadat een youtubefilmpje opdook waarin gemaskerde mannen in Kronenburgs legeruniform o.a. Koran-teksten citeerden.
  • 28: De Kronenburgse regering wil dat het geassocieerde lidmaatschap van Voskië op de komende AGL-Conferentie verlengd wordt, en nog niet omgezet in een volwaardig lidmaatschap. Onduidelijkheid over het Voskische financiële beleid wordt als een van de redenen genoemd.

Around Wikia's network

Random Wiki