Wikia

Geofictie Wiki

Nieuws 2013 (vierde kwartaal)

817pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Kijk hier voor het nieuws van 2013 (derde kwartaal).

Kijk hier voor het nieuws van 2014 (eerste kwartaal).

oktoberEdit

  • Stakingen leggen de bouw van het nieuwe voetbalstadion in de Iljaromaanse hoofdstad Port de Boiguhenneuc stil.
  • 1: Ed Aarrestad volgt Aletta Haaijer op als burgemeester van de Kronenburgse gemeente Waterland.
  • 7: De Kronenburger Bode vraagt zich af of Île de Romanhe de voorbereidingen voor het AGL-voetballandenkampioenschappen op tijd klaar zal hebben.
  • 28: De Kronenburgse minister-president Dankert is niet verbaasd dat hij is afgeluisterd.
  • 30: Binnenlandse televisiezenders in Kronenburg kampen met een terugvallend aantal kijkers.

novemberEdit

  • De Karstonienska Tidning bericht dat het AGL-Hooggerechtshof uitspraak heeft gedaan over de mediawetgeving in Chimor. Deze zaak was aangespannen door de Karstoniaanse vereniging van onafhankelijke journalisten.
  • De Kronenburgse prins Willem Lodewijk en de Karstoniaanse prinses Lovisa hebben hun verloving na twee jaar verbroken.
  • 1: De Palaanse kustwacht onderschept in haar territoriale wateren aan de westkust een Japans vissersschip die door een zware storm uit koers geraakt was. De vissers zijn verhoord en zitten in afwachting tot uitspraak van de rechter nog vast.
  • 1: In Kronenburg heeft Ivo Casseboom Elias Nothomb opgevolgd als voorzitter van de Westkamer (de 'Raad van State' van Kronenburg).
  • 5: In Kronenburg is een definitief voorstel gedaan voor een bestuurlijke hervorming.
  • 12: De Kronenburgse jurist David Karapetjan zegt dat het gewijzigde Verdrag van Aralethe in strijd is met zichzelf.
  • 15: Op de Cardische zender Un van de openbare omroep RTCa heeft het programma Aitamu ("Laat ons helpen"), een benefietshow voor de slachtoffers van tyfoon Haiyan, € 85 000,00 opgeleverd. De Cardiërs konden een donatie doen op een rekeningnummer of door een sms te versturen.
  • 19: De nieuwe biljetten van de Kronenburgse gulden worden waarschijnlijk verticaal georiënteerd.
  • 20: Vanaf 1 februari 2014 neemt de Kronenburgse overheid de registratie van huwelijken over van religieuze instanties. Het wordt dan voor o.a. atheïsten en homoseksuelen makkelijker om te trouwen.
  • 21: De Kronenburgse koning Ernst Frederik en koningin Isabel gaan in januari 2014 op staatsbezoek in Voskië.
  • 25: In Kronenburg zijn glassplinters aangetroffen in koffieverpakkingen van het Chimorese merk Orrón.
  • 27: In Kronenburg gaat vanaf 2014 de Ir. Eisso Kruze-brug dicht voor groot onderhoud. De brug is een belangrijk knooppunt in de infrastructuur van het land en er wordt gevreesd voor langdurige hinder.
  • 29: Drie partijen in het Kronenburgse parlement willen na de komende verkiezingen inzetten op een wijziging van de opvolgingswet, zodat het eerstgeboren kind van de koning ongeacht zijn geslacht kan opvolgen.

decemberEdit

  • Van 6 tot 23 december vonden de AGL-Voetballandenkampioenschappen plaats in Île de Romanhe. Karstonia won deze wedstrijd voor de eerste keer, Norland werd tweede, Kronenburg derde en Seppië vierde.
  • De betrekkingen tussen Île de Romanhe en het nabijgelegen Insulantis zijn in de afgelopen twee jaar sterk verbeterd.
  • De regering van Île de Romanhe wil haar overheid digitaliseren om aan de buitenlandse kritiek op de soms onduidelijke financiële situatie van het land tegemoet te komen en de interne corruptie te bestrijden.
  • 15: In Voskië vinden rellen plaats nadat het land op de laatste plaats is geëindigd tijdens de AGL-Voetballandenkampioenschappen. Voskië is doorgaans geen onaardig voetballand en dit resultaat wordt dan ook beschouwd als een grote blamage.
  • 15: Pjotr Janovitsj Soka (84) heeft vrijdag jl. formeel zijn ontslag ingediend als Palaanse minister van Buitenlandse Zaken. In zijn 22 jaar jaar als minister van Buitenlandse Zaken (1991-2013) bezocht Soka een recordaantal landen en is hij het internationale gezicht geworden van het Palaanse regime. Hij heeft in een brief secretaris-generaal Valjev bedankt voor de kans die hij hem na het overlijden van leider Brokadovski in 1994 gaf om minister van buitenlandse zaken te blijven. Hij zei dat het een eer was deel uit te maken van Valjevs regering. Soka wordt opgevolgd door Vadi Bilibinovitsj Kimni (61). Deze is vrijdagavond officieel beëdigd als minister, maar zal pas 1 januari 2014 aan het werk gaan. De reden dat Soka aftreedt, is dat hij de tijd rijp vindt om met pensioen te gaan en een jongere generatie de kans wil geven het politieke toneel te bestijgen; ook zouden gezondheidsproblemen meespelen, maar dat werd niet bevestigd. Het is hoogst ongebruikelijk in de Palaanse politiek dat een minister vrijwillig aftreedt en aangezien Soka de tweede man in lijn na Valjev is, betekent dit ook een machtsverschuiving binnen de communistische partij van Palana.
  • 22: De liberaaldemocratische partij van minister-president Luçia Apavia heeft de parlementsverkiezingen in Voskië gewonnen.

Around Wikia's network

Random Wiki