Wikia

Geofictie Wiki

Ny-Kleif

817pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
DE 840.jpg

De binnenstad van Ny-Kleif

Ny-Kleif is een middelgrote Isselse stad in de provincie Kleif. De stad is gelegen aan de monding van de Lustar. Ny-Kleif heeft zo'n 65.000 inwoners.

GeschiedenisEdit

Het is eigenlijk vreemd dat aan de monding van de Lustar, Issels bekendste rivier, nooit eerder een grote stad is ontstaan. Tot de 19e eeuw was het drassige gebied relatief dunbevolkt, al lag er iets landinwaarts een bloeiend vissersdorp (Nemeune). Dat dit nooit gebeurd is heeft vooral een historische reden: toen de graven van Lujltjurk het gebied in de elfde eeuw in handen kregen lieten zij vastleggen dat geen enkele plaats in dit gebied ooit tonsrecht verleend zou worden, naar alle waarschijnlijkheid om zo te voorkomen dat Lujltjurk overvleugeld zou raken.

Voor de ontwikkeling van dit deel van Kleif was deze beslissing eigenlijk een buitengewoon onverstandige, omdat Lujltjurk nooit tot een haven van betekenis heeft kunnen uitgroeien, terwijl een stad aan de monding van de Lustar dat wel had kunnen doen.

Hoe dan ook, de historische misser werd rechtgezet in 1814, toen koning Hirn-Jan I hoogstpersoonlijk naar de monding van de Lustar afreisde om daar de eerste Isselse industriestad te stichten: Ny-Kleif. Langs de Lustar verrezen fabrieken en havens en verder stroomopwaarts werden de grote kopermijnen gegraven die Ny-Kleif zo welvarend zouden maken.

De eerste plannen gingen uit van één grote Isselse industriestad, Ny-Kleif, en voorzagen in een verdere kanalisering van de Lustar met bijbehorende industrieën. De kanalisering van de Lustar werd echter nooit voltooid. De inzichten werden immers al snel aangepast en It Ton en Ny-Nesse werden andere grote industriecentra. Ny-Kleif was verder naast industriestad ook de marinehaven van Issel.

In de 19e eeuw was Ny-Kleif een bloeiende, moderne, hippe stad. Toen de kopermijnen begin 20e eeuw uitgeput raakten kwam het klad erin. De werkloosheid steeg enorm. De marinehaven werd uitgebreid teneinde meer werkgelegenheid te creëren en er kwamen ook commerciële dokken, in een periode waarin de scheepsbouw zich snel ontwikkelde.

R183.jpg

Modern wonen in Ny-Kleif

De grote marinehaven zou de stad nog opbreken. In 1941 werden de havens, maar ook een groot deel van het centrum door Duitse bombardementen verwoest. Later in de oorlog moest de stad het nog enkele keren ontgelden, en na 1945 restte er weinig meer van de oorspronkelijke bebouwing. De stad is volgens moderne principes herbouwd.

StadsbeeldEdit

De binnenstad heeft geen oude gebouwen en nauwelijks opvallende monumenten. De ruime opzet en de brede straten zouden heel aangenaam kunnen zijn als de stad niet pal aan zee lag en niet het grootste deel van het jaar een winderig, regenachtig en kil klimaat had. De moderne woonblokken zijn vaak eentonig en, ondanks hun geringe leeftijd, vaak nu alweer hopeloos verouderd.

Toch is niet alles slecht. De stad is wel erg autovriendelijk en bepaalde gebouwen uit de jaren 50 hebben zeker een charme, zoals het brede stadhuis en het vooruitstrevende stationsgebouw. De jaren zestig en zeventig hebben echter hard toegeslagen. Moderne architecten proberen de stad een nieuw, aangenamer gezicht te geven.

LúdStarEdit

Bij popliefhebbers in Issel is Ny-Kleif vooral bekend om het driedaagse popfestival in september, LúdStar, dat elk jaar duizenden enthousiaste bezoekers trekt met bands uit binnen- en buitenland. Speciaal voor de bezoekers van het festival bestaat een gelegenheidstation op de lijn Ny-Kleif - Akkerá waar tijdens het festival speciale treinen stoppen.

Around Wikia's network

Random Wiki