Wikia

Soprito is de hoofdstad van de Seppische provincie Cilox en is met ruim 170.000 inwoners de zevende stad van het land.

De stad ligt aan de hoog oprijzende weerszijden van de Inira, die een diep dal heeft uitgesleten. Het oude centrum ligt op de linkeroever, maar ook de andere is al eeuwen bewoond.

De sfeer van de stad wordt voor een belangrijk deel bepaald door de havens, die even naar het noorden liggen, nabij de brede monding van de Inira. De meeste passagiersschepen uit Frankrijk, Spanje en Groot-Brittannië komen hier aan, al laten de meeste opvarenden de stad letterlijk links liggen op weg naar Centraal-Seppië. De provincie Cilox is dan ook traditioneel de poort naar Seppië en in veel talen, waaronder het Engels, wordt de naam Cilox gebruikt om heel Seppië aan te duiden.

Soprito’s stadsbeeld wordt gedomineerd door grijze tinten, die te danken zijn aan het graniet, dat nergens anders in Seppië zo vaak als bouwmateriaal wordt toegepast. De stad dankt er haar bijnaam granieten stad aan. Wellicht ter compensatie van het grijs heeft Soprito een reputatie hoog te houden als feeststad, vooral als belangrijkste carnavalsstad in Seppië.

Op cultureel gebied is de stad beroemd om haar muziekacademie en haar symfonieorkest. Bekendheid geniet ook het Praug Oprialtheater.

De plaatselijke voetbalclub heet kortweg Soprito en speelt op het hoogste niveau.

Seppische provinciehoofdsteden
Corille - Croli - Drinai - Gioul - Jarjana - Lintag-Lours - Moyns - Preigs - Prisce - Rento - Riclams - Siftan - Snoca - Soprito - Telsens - Wanir - Xorcroi - Ysnale - Zedeta