Wikia

Geofictie Wiki

Zuiderland

816pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Vlagzuid.png

Zuiderland is een gemeente in Kronenburg. De gemeente is één van de kleinste van het land en telt ca. 121.000 inwoners. Burgemeester is sinds 1994 Emma Koops-Hubertus Menkema. Zuiderland bestaat uit een twintigtal eilanden en omvat ook een landtong op het Westereiland. Deze landtong is momenteel het toneel van heftige protesten tegen de bouw van een kerncentrale, net over de grens in Westerland; overigens komen hier niet alleen Zuiderlanders op af, maar ook andere Kronenburgers en ook Amerikanen, die een Kronenburgse kerncentrale niet zien zitten.

De stad Zuiderland ligt samen met het dorpje Wending op het Zuidereiland. Zuiderland werd gesticht in 1722 en bleek aantrekkelijk voor de tweede lichting Denen die naar Kronenburg kwam. De bevolking van de stad mengde zich keurig, hetgeen een typisch dialect heeft opgeleverd.

De westelijke zijde van het Zuidereiland staat bekend om zijn prettige, kleine strandjes en Zuiderland staat dan ook vooral in het teken van strandtoerisme. De zuidelijke helft is eigendom van het leger en is ingericht als militair oefenterrein. De stad heeft nauwelijks tot geen industrie, maar wel staat het hoofdgebouw van één van 's lands grootste hogescholen in deze stad. Bijzondere vermelding verdient de Marcuskerk, naast het gemeentehuis. Deze brandde in de jaren '70 volledig af en er staat nu een nieuw, bijzonder modern ingericht gebouw, dat meer weg heeft van een luchthaventerminal dan van een kerk. Vooral het ontbreken van een toren veroorzaakte voor en tijdens de bouw kritiek.

Op eilandjes verderop liggen de plaatsjes Vishaven en Fort Frisia. Het fort van Fort Frisia is thans een als oorlogsdocumentatiemuseum ingerichte ruïne.

Gemeenten in Kronenburg
Alexanderstad · Dietzland · Groningen · Koninginneland · Markenland · Oosterland

Oranjewijk · Oud-Kronenburg · Waterland · West-Cod · Westerland · Zuiderland

Around Wikia's network

Random Wiki